Arvind Palep


De Amerikaan Arvind Palep creëert digitale werelden.  Met Serge Patzak richtte hij in 2004 het computeranimatie-bedrijf 1st Avenue Machine op.

Palep en Patzak maakten reclamefilms voor Nickelodeon, MTV, VH1 en Adidas. Hun doorbraak kwam met Alias​​, een surrealistische video van 3 minuten, waarin een groep elegante, gekke robots tussen voetgangers in de East Village te zien was. De film kwam toen heel realistisch over.
"Vroeger was de technologie een drempel" stelde Palep, "maar die wordt sneller en goedkoper en je ziet een verschuiving naar makers met een artistieke visie."
Palep houdt van alles wat met science fiction te maken heeft. In dat genre kan hij zijn eigen werelden scheppen, gebaseerd op een combinatie van wetenschap en fictie. Hij onderzoekt in zijn animaties wat de mogelijkheden van technologie en biotechnologie in de toekomst zouden kunnen zijn. “De digitale wereld biedt de kunstenaar ultieme vrijheid, want als je eenmaal iets kunt maken in de computer ontdek je miljoenen andere mogelijkheden. Voor mensen die graag experimenteren is het de perfecte tool.”

De film Sixes Last, een muziekvideo, 2004, werd gevoed door het idee van een fusie tussen de natuurlijke en een kunstmatige wereld, waarin het leven Kunst imiteert en Kunst het leven. Biologische en technologische elementen stellen een nieuwe evolutie samen. 
“Groepen knipperende oogbollen zijn niet de enige manier om een fusie tussen technologie en biologie weer te geven, maar het was een eerste poging om dat idee tot uitdrukking te brengen. De ogen waren een symbool van het gegeven dat zodra iets ogen heeft, het bewustzijn lijkt te hebben. Dat heeft iets griezeligs..”

Reclamefilm voor Samsung